پروژه شماره یک: آشنایی با رسالات فلوت

 

رسالات و توصیفات بسیار ارزشمندی بعد ازشروع قرن هجدهم در رابطه با فلوت نوشته شد که در آن میتوان سیر تحول فکر و تغییر ساز را مورد برسی قرار داد. و اطلاعات ارزشمندی در رابطه با شیوه نوازندگی در هر دوره را از آن ها کسب کرد. در اینجا سعی خواهم کردکه به معرفی مهمترین این رسالات و نوشته ها بپردازم.

 

1.هوتتر - اصول فلوت تراورس و فلوت ژرمن| 2. کوانتز- درباره نوازندگی فلوت

 

 

 

 

هوتتر، ژاک-مارتن، principle de la flute ، پاریس، 1707

 

 

ژاک هوتتر (1673-1763) معروف ترین عضو خانواده ای از نوازندگان و سازندگان سازهای بادی-چوبی در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم در فرانسه است. و توسط بسیاری به عنوان دارنده نقش اصلی در گسترش و تکمیل فلوت سه قسمتی مخروطی  یک کلیدی شناخته میشود. ژاک، معلم بسیاری از ثروتمندان، و فلوتیستهای آماتور بود او همچنین در دربار فرانسه به عنوان نوازنده مجلسی مشغول بود. در سال 1708 او برخی از ساخته های خود را برای شاه (لویی چهاردهم) اجرا کرد و باعث شد که شاه اجازه و حمایت خود را برای چاپ آنها به او بدهد. قطعه ای که او ساخت همان قطعه ای است که گمان میرود اولین قطعه بدون همراهی برای فلوت باشد. و نام آن را Echos برگزید تا نمایانگر قابلیت تغییر ناگهانی دینامیک در فلوت باشد. یکی از هم عصران او در سال 1702 در رابطه با او مینویسد: " او به فلوت آموخت که در قطعات غمگین چگونه فلوت شیون کند و یا در قطعات عاشقانه چگونه با عشق ناله کند."
رساله اصول اجرای فلوت تراورس و فلوت ژرمن  ( Principle de la flute Traversiere ou flute d'allmangne ) در سال 1707 منتشر شد و اولین کتاب توضیحی در رابطه با فلوت باروک بود، از روی عنوان این کتاب میتوان دریافت که در این کتاب در رابطه با فلوت ریکورد و ابوا نیز مطالبی متوان یافت ولی به هر حال بخش بزرگتر این کتاب مربوط به فلوت تراورس است. این کتاب شامل قدیمی ترین جدول انگشت گذاری است که برای فلوت یک کلیدی (باروک) میتوان یافت. و نشان دهنده شیوه انگشت گذاری برای نت های بین C#1  تا G3 است،  بالاترین انگشت گذاری اجرای تریل  در این کتاب در رابطه با تریل F#3 است.  هوتتر در این کتاب با دقت زیادی در رابطه با شیوه اجرای flattementes  و battements  توضیحاتی را مکتوب کرده.
همانطور که واضح است این کتاب به زبان فرانسوی نوشته شده است. ترجمه اینگلیسی این کتاب که توسط Paul Marshal Douglas و انتشارات Dover  چاپ شده است، به هیچ رو ترجمه موفقی به حساب نمی آید، مطالب بر خلاف متن فرانسوی آن بسیار گنگ، نا واضح و پیچیده به نظر میرسند و در بعضی از موارد حتی از کلمات اشتباه استفاده شده است. به همین دلیل پیشنهاد میکنم اگربا یکی از دو زبان آلمانی یا فرانسوی آشنایی دارید حتما از نسخه ترجمه شده آلمانی یا نسخه اصل فرانسوی استفاده کنید.

 


فهرست کتاب:
مقدمه
فصل اول: وضعیت بدن و محل قرار گیری دست‌ها
فصل دوم: آمبشور
فصل سوم:  توضیح اول در رابطه با جدول اول: تن هایی طبیعی
فصل چهارم: توضیح اول در رابطه با جدول دوم: تریل به روی نت های طبیعی
فصل پنجم: توضیح دوم در رابطه با جدول اول: تن های دیز یا بمل
فصل ششم: توضیح دوم در رابطه با جدول دوم: تریل ها
فصل هفتم: توضیح بیشتر برای برخی از نیم پرده ها و کادانس ها
فصل هشتم: زبان زدن، آپاژیاتور، آکسان، کادانس دوبل، برای فلوت و دیگر سازهای بادی
فصل نهم: flattements ، Tremblements mineurs و Battements

 

 

 

 

کوانتز، یوهان یواخیم، Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen، برلین، 1752

 

 

یوهان یواخیم کوانتز (1697-1773) به عنوان استاد و موسیقیدان فردریک کبیر مشهور است، کوانتز برای فردریش کبیر حدود 150 سونات و 300 کنسرتو فلوت نوشت هیچکدام از اینها در دوره حیات وی به چاپ نرسیدند و حتی هم اکنون نیز تعداد کمی از اینها به چاپ رسیده اند. اما مهمترین اثری که از کوانتز به ما رسیده کتاب "درباره نواختن فلوت" است که در سال 1752 در دو زبان آلمانی و فرانسوی در برلین به  چاپ رسید.
کتاب "درباره نواختن فلوت" نوشته یوهان یواخیم کوانتز برای مدت طولانی به عنوان یکی از اولین منابع برای دستیابی به اطلاعات در مورد شیوه اجرای موسیقی در قرن 18 شناخته شده است. بر خلاف عنوان، این کتاب تنها یک راهنمای ساده برای نواختن ساز فلوت نیست و یک کتاب کاملا مناسب برای هر نوازنده تعلیم دیده ای است. که دارای جزئیات زیاد در رابطه با کوک، زینت ها، دینامیک، وظایف آکمپانیمان و رهبر ارکستر و همچنین معرفی سبک ها و فرم‌های اصلی (فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی) در آن زمان است. با اینکه کوانتز به عنوان استاد فردریک کبیر بیشتر شناخته میشود، ریشه های موسیقی وی به درسدن میرسد که دارای زیبا ترین فرهنگ موسیقیایی آلمان است. و سفرها و مطالعات او در ایتالیا، فرانسه و انگلستان به او شناخت جامعی از تمامی جریانهای موسیقی در سالهای 1720 تا 1730 را میدهد.
فهرست  کتاب:
- تاریخچه و توضیحاتی در رابطه با فلوت
- در رابطه با گرفتن فلوت و محل قرار گیری انگشتان
-انگشت گذاری و گام های فلوت
-در رابطه با آمبوشور
-در رابطه با نتها، ارزش زمانی، متر، سکوتها و علائم دیگر موسیقی
-در رابطه با استفاده از زبان در هنگام دمیدن در فلوت
بخش اول: استفاده از زبان با هجای ti و یا di
              tiri  بخش دوم: استفاده از زبان با کلمه

بخش سوم: استفاده از زبان با کلمه did'll یا همان زبان دوبل
            در رابطه با گرفتن نفس در نواختن فلوت-
-در رابطه با آپاژیاتورها و زینت های کوچک مربوط به آنها
-در رابطه با تریل ها
-یک مبتدی چه چیزی باید در تمرین های خود در نظر بگیرد
-به طور کلی در رابطه با اجرای خوب در نواختن و خواندن
-در رابطه با شیوه نواختن آلگرو
-در رابطه با واریانتهای بداهه پردازانه بر روی فواصل ساده
-در رابطه با شوه نواختن آداجیو
-در رابطه با کادنزا
-فلوتیست چه ملاحظاتی را باید در نظر بگیرد اگر در جمع اجرا میکند
-در رابطه با وظایف کسی که اکمپانی میکند و با بخشی بصورت آکمپانیمان ، رپینو که به همراه بخش کنسرتانته هست اجرا میکند.
بخش اول: در رابطه با کیفیت رهبر ارکستر
بخش دوم: در رابطه با  ویلنیست های ریپینو
بخش سوم: در رابطه با ویولا
بخش چهارم:در رابطه با نوازندگان ویلنسل
بخش پنجم: در رابطه با نوازندگان کنترباس
بخش ششم: در رابطه با نوازندگان کیبورد
بخش هفتم: در رابطه با وظایفی که همه اکمپانیمان ها باید به آن دقت کنند.
-چگونه  یک  موسیقیدان یا یک اثر موسیقی باید مورد قضاوت قرار بگیرد.

 

یک خبر خوب! بیشتر بخش های این کتاب در کتابخانه گوگل به انگلیسی قابل خواندن است. برای خواندن اینجا را کلیک کنید.